Blogg

26.05.2015 21:25

Dagsetapper, km

 Blogg Cykeln söderut...

Dagsetapper i km (korrigerad/kompletterad 2015-06-02).  

Utöver redovisningen nedan ganska många oredovisade km kvälllstid och/eller dagar utan förflyttning.

 

1    Kiel – Hamburg               97

2    Hamburg

3    Hamburg – Müden           91

4    Müden – Hannover          68

5    Hannover -  Göttingen   113

6    Göttingen – Sontra          65

7     Sontra – Meiningen         84                

8     Meiningen – Bamberg      97

9     Bamberg – Nürnberg        61

10    Nürnberg – Ingolstadt      99

11    Ingolstadt – München       80

12    München

13    München – Garmisch-P     94

14    Garmisch - Partenkirchen

15    Garmisch-P – Prutz           88

16    Prutz – Wolfgang/Davos    95

17    Wolfgang/Davos – Früelpass - 

                               - Landquart 71

18     Landquart – Bad Ragaz (tor) 30

19     Tåg Landquart - Fredericia

20     Tåg Fredericia - Göteborg  ____

                                                 1233 km

 

25.05.2015 09:21

25 maj - Göteborg, Utrustning

 

25 maj - Göteborg

 

Cykeln söderut…

 

Min utrustning och några kommentarer kring den.

Ambitionen var, naturligtvis, att ha minsta möjliga packning. I mitt fall blev det, trots denna ambition, ca 19 kg inklusive fyra packväskors vikt. Ca 5 kg vardera bak och drygt 4 kg vardera fram. Inför turen åkte saker ur och i packväskorna. Framför allt påverkades packningen av hur frågan om tält eller vandrarhem/pension/hotell löstes. För min del blev det det senare.

 

Nedan en lista på allt, där det är motiverat kompletterat med kommentar.

 

Harald

 

# = användes aldrig under denna cykeltur, kan eventuellt lämnas hemma

 

Cykel

Trek Crossrip Ltd, bockstyre, skivbromsar. Fungerade mycket bra.

Pedaler

Shimano M324, SPD på ena sidan, för ”vanliga” skor på andra

Pakethållare

 

Lowrider

Tubus

Fyra packväskor

Vaude

Midjeväska

#

Cykelljus fram och bak

 

Lås och 1,5 m låsvajer, dubbla nycklar

Hade två bygellås med, det ena användes aldrig. Låsvajern tillräckligt lång att dras genom packväskehandtagen. Dubbla nycklar viktigt.

Flaskhållare

2 st

Slangar

#

Verktyg

Skiftnyckel, 10 mm fast nyckel, insexnycklar, mejsel, avbitartång, däckavtagare. #

Pump

#

Ventiladapter

#

Laglappar, solution 

#

Ekernyckel

#

Kedjebrytare

#

Kedjeolja

 

 

 

Kök och mat:

 

Brännare

#

Gas

#

Kastrull

#

Matskål

#

Mugg

 

Bestick

2 st sporkar

Sidenlakan  

 

Vindsäck

#. Vid plötsligt hårt väder på hög höjd.

 

 

Kläder:

 

Cykelbyxor, korta

2 par. 1 par användes.

Cykelbyxor, långa

 

Cykeltröja

2 st. 1 användes.

Gul cykeljacka

 

Sockor

2 par

Regnjacka o vindbyxor

 

Shorts

 

Tröja

 

Skjorta

1 st

T-skirt

1 st

Långbyxor

 

Dunjacka

 

Cykelhandskar

 

Fingerhandskar

Neopren

Underställ

Ull

Mössa/keps

 

Skoöverdrag

#

Bandan

 

Badbyxor

#

Cykelskor

 

Extraskor

Lätta

Hjälm

 

Cykelglasögon

#

 

 

Diverse:

 

GPS/cykeldator 

iPhone med ADACs kartor inlagda

iPhone-hållare

 

Extrabatteri

Brunton. iPhones batteri räcker inte en hel dag.

Laddare

Till iPhone

Kamera

Nikon D7000. Ganska tung men bra komplement till iPhone

Laddare

Till kameran

Kartor

I pappersform o i iPhone

Kniv

 

Böcker

”Ensam i Berlin”, Tyskland (reseguide)

Pass

 

Pannlampa

Sänglampor saknas ibland

Spännremmar

 

Anteckningsblock

 

Medicin

 

Bankdosa

 

Pennor

 

Tandborste

 

Tandkräm

 

Tvål

 

Solskyddsmedel

#

Plåster

#

Salva

Ringblomssalva

Pincett

#

Handduk

Siden

Toapapper

 

 

 

 

 

Tält alt. Vandrarhem mm:

 

Tält

Lämnades hemma

Sovsäck

-”-

Liggunderlag

-”-

Kikare

-”-

 

 

 

 

21.05.2015 06:21

20 maj - Göteborg

20 maj - Göteborg

 

Whoooops... hemma igen. Och vilket mottagande. Tack!!

Ska ägna en stund åt bilderna.

 

Harald

20.05.2015 06:24

19 maj - på tåget Landquart - Fredericia

19 maj - på tåget Landquart - Fredericia


Allt packat, allt klart. Det har det väl varit sedan jag startade den 30 april men nu ompackat för annan typ av transport. Kl 07.22 går tåget. Punktligheten en hederssak. Avgång på sekunden. Men faktiskt, första bytet i St Margrethen, 9 minuter försenat på grund av sent anslutande tåg. Tågtrafiken är intensiv, kommer och går hela tiden. Men samtidigt,  lugn och ro. Stillsamt. Fick just en god bulle av en annan tågresande cyklist. Han och hans kompis på väg till Tegernsee söder om München.


Slås av vid kupéfönstret (och på cykelsadeln):

- Långt mellan nord och syd i Tyskland. Mer än en halv dags resande och vi har bara just passerat Würtsburg.

- Odlat, odlat, odlat. Och lättodlat. Just nu i Hessen, lite mer kuperat. Annars stora plana fält.

- Solceller och vindkraftverk. Måste ha sålts gigantiska mängder solceller. Åkrar täckta, nya tak och gamla, paneler riktade mot solen. 

- Städat, också längs spåren in till stan och andra bakgårdar. På perrongerna  någon med sop och skyffel, plockar det lilla som hamnat där.

- Rena bilar. Få kör väl utanför asfalten.

- Schweiz ser ut som modelljärnvägslandskap.

Rent, odlat, förnybart. Fint att titta ut. Något vidare läst blir det inte, "Ensam i Berlin" har jag med men inte läst många sidor. Men de kör mycket, tyskarna. Och äter. Från Fulda en lång backe ner  mot Kassel. Fortare och fortare. Gråhäger, tittar på tåg. Tunnlar och viadukter, högt över rapsen där nere.


I morgon den här tiden (16.00, Kassel passerar förbi), hemma och mottagen av Lena min kära och kanske andra. Lätt att ge sig iväg när någon väntar. För mig en tanke nu omsatt bland mycket annat i kilometer och kadens. Nästan aldrig passar den växel som ligger i, det finns alltid en bättre. Hur många växlingar? Inga tillbud, cykeln har inte ens vält. Några tutande medtrafikanter som tyckt att jag varit på fel ställe (vilket jag också varit några gånger). Framför allt hänsynstagande, förbisläppande och inbromsande bilförare. Göra om? Visst men trevligt med sällskap. Och praktiskt att en kan vakta cykeln när den andre är inne på coop. Italien? Frankrike? Norge Nordkap-Lindenäs? Eller till Särö?


Harald













20.05.2015 06:21

18 maj - Landquart (fortfarande)

18 maj - Landquart (fortfarande)

 

Har gått runt med min iPhone ungefär som en slagrutebärare. Sökt efter öppet nät. Bahnhof har inte, inte biblioteket. Hittade ett nytt coop, fräscht och stort. Vid entrén restaurang och fik. Just där kan man logga in fyra timmar utan kostnad. Det blev min plats en stund (i Vårmland är en stund allt från 2

 min till 3 veckor, kanske mer). Vid lunchtid strömmade hungriga in, många i orange byggoverall. Populärt matställe, och verkligen gott.

Hittade inget annat än det här hotellet igår, enkelt, slitet och dyrt. Idag, alldeles intill ett "Zimmer frei"... 

I grannbyn /-stan/, Bad Ragaz, stor utomhus konstutställning. Varje gräsyta hade försetts med skulptur. Såg fint ut, människor strövade omkring från verk till verk, diskuterade, bedömde, tolkade. Med information i handen. Turen dit ner, och lite till, blev "det hele" på cykel idag. 

Genom det öppna fönstret, nu ikväll, strömmade något, som jag trodde, var en doande manskör, lite gregorianskt, ordlöst.. Lät som utomhus. Ut för att kolla. Borta vid Bahnhof på planen framför, står ett tjugotal musiker i en halvcirkel och spelar på långa blåsinstrument¨i trä. Lite näverlur men 4-5 m långa och försedda med uppböjt klockstycke. Lät fantastiskt mellan husväggarna, i konkurrens med gråsparvar och tågljud. Bilder och ljud kommer.

 

Landquart 1 kvällsmusik.m4a (1,2 MB)

Landquart 2 kvällsmusik.m4a (461,1 kB)

Harald

PS Får inte ljudet att fungera i bloggmiljön men kan skickas via mail eller sms. Eller titta på https://m.youtube.com/watch?v=OE6cIMy86RM

 

18.05.2015 10:41

17 maj - Landquart

17 maj - Landquart


Mycket utför idag. Men först...

Min receptionist på Hotel Kulm i Wolfgang/Davos erbjöd mig rum i huvudbyggnaden till samma pris, istället för i annexet. Jag tackade ja. Dyrt och fint, frukosten så elegant presenterad att varje ingrepp riskerade förstöra matkonsten. Han berättade om sitt Sverigebesök förra försommaren, bland annat i Stockholm, och hade fascinerats av det intensiva firandet av något i bilkorteger och på lastbilsflak, ackompanjerat av oreglerad stämsång, firandet av någon slags examen av stor vikt  och där en vit mössa ingick på något sätt. Alla tycktes omåttligt glada.

Min cykling började uppåt. En timme och 45 minuter tog det i lugnt tempo. Ca 20-25 minuter cykling, paus några minuter, vätska och återhämtning,  25 min cykling osv. Kolossal trafik, inte minst motorcyklar. Fantastisk natur, såg murmeldjur, hörde oidentifierade rovfåglar. Flüelapasset, ett av de högsta. Nedfärden kylig i solskenet - och hisnande. Ibland över 50 km/h. 

Förbi Klosters där jag f ö oavsiktligt hamnade i en en halvmil lång tunnel - såg ingen skylt om förbud men blev strax varse. Tror det finns en del ordningsMÄN i den schweiziska trafiken, också. Eftersom det lutade brant neråt blev det god fart, också på kön bakom mig. Genom byar och förbi blommande ngar. Ibland riktigt brant.

Mötte många och tyckte det var skönt att jag inte skulle åt deras håll. Tydligt söndagsnöje, vandra och cykla. 

Stannade först vid Bahnhof i Landquart där serviceinriktad tjänstekvinna bakom disken tog sig an mina angelägenheter om tågresa hem - med cykel. Många bitar ska falla på plats för att få både sitt- och cykelplats. På tisdag kommer jag till Fredericia i Danmark. Dagen därpå kanske ända hem.


Harald 








17.05.2015 05:57

16 maj - Wolfgang mellan Klosters och Davos

16 maj - mellan Klosters och Davos



Det är utförsbackarna jag vill ha.    

"Alles in Ordnung?". Frau Doll ville inte att något skulle fattas på frukostbordet. Försäkrade sig upprepat om detta. Brödbullarna hade varit framme förut. Det började uppför och det slutade uppför. Lägsta växeln.

Följs ett vattendrag (Inn/En) uppströms går det gärna uppåt. Ibland länge och brant. I byn Lavin hade jag gjort 600 höjdmeter och bestämt mig. Jag tar tåget genom berget till Klosters, 19 km tunnel. I annat fallmåste jag ta ytterligare 940 m för att komma över Flüelapasset (2383 möh). Benen protesterade. 

Tåget? ...till Klosters, till Davos, ställa packningen, cykla mot passet från Davossidan och kunna vända om det tar emot. Men det blev fel tåg, det gick förbi tunneln mot Kloster. Kramande ungdomar i kupe'n slet sig loss från varandra och surfade tågtider tillbaka från Zerniz till Kloster. Mycket tåg i Schweiz. Vädret ska bli fint i morgon.

Någon plan för avslutning av det här projektet finns inte. En är att 



med tåg och/eller cykel "kolla backarna" runt Andermatt och via Grindelwald nå nordgående tåg i Zürich. Eller att nå samma Zürich direkt från Davos/Kloster. Mycket har jag sett och varit med om och det kanske börjar räcka. Just nu 4 km norr om Davos som utgångsläge för Flüel med lätt packning. Därefter?


Harald




17.05.2015 05:54

15 maj - Prutz, Österrike

15 maj - Prutz, Österrike


Inte många regndroppar har fallit på mig de första två veckorna. Idag skulle det bli heldagsregn. Kallt regn. Uppför hölls kroppen någorlunda varm. Passerade gränsen. På Fernpass en stor mugg te men det räckte inte. Ordentligt kall nedför. Satte på mig ullunderställ, blev mycket bättre. Mötte senare tysk långcyklist från Frankfurt: "Inget annat än att cykla hjälper mot regnkylan. Alltså inga matpauser". Känns igen från fjällvandring i regn. Han hade för övrigt cyklat 290 mil i ett svep ett tidigare år, Frankfurt - Santiago di Compostella tur och retur  med vissa avvikningar från genaste vägen. Det blir inte mycket fotograferat heller i regnet.

Inntal heter dalen jag avslutar dagen i. Vattnet i Inn är smutsgrått av regnandet. Samma vattendrag som gett namnet åt Innsbruck längre ner. Någon lät väl bygga en bro där....Inn fyller på Donau så småningom. I Passau. Frau Doll i Prutz lät mig vänligen, mot 30 euro, låna rum, dusch och frukost. Eller "30 åjrå", som dom säger här. En mycket svårhanterlig, guttural, tyska. Bayrare och deras österrikiska Tirolgrannar är inte så noga med det viktigaste i skoltyskan, der, die, dem och das. Allt låter "dôôr". 

Det är en skidort jag besöker. Här upplåts under säsong varje hyggligt plan yta med måtten 80x200 cm. Mitt rum är stort och fint.

Morgondagens cykeltur in i Schweiz är osäker. Pass jag tänkt passera kan vara stängda av att dagens regn på  höga höjder föll som snö. Alternativ finns.


Harald 


14.05.2015 20:33

14 maj - Garmisch-Partenkirchen, del 2

14 maj - Garmisch-Partenkirchen, del 2


Beslöt stanna i GAP en natt till, dels för att vila en ojämnt öm kropp, dels för att "bestiga" Tysklands högsta topp, Zugspitze (2962 möh). Bestiga innebär i det här fallet tre trappor, från gondolen till terassen. Före trapporna och gondolen ett kuggstångsdrivet tåg, mestadels inne i berget. Normalt går det också att åka gondol hela vägen upp men där pågick underhåll. Däruppe frisk kall vind som förde molnen i rasande fart. Ibland luckor i molntäcket. Var man då snabb kunde man få glimt av alplandskapet nedanför. Varje gång jag varit på dessa höjder dyker den korpsvarta alpkråkan (tror jag det är) upp.

Seglar i motvinden, kastar sig ner mellan klipporna, sätter sig och hittar något att äta. Vad? Garmisch-Partenkirchen är  egentligen två sammanväxta stadsdelar, Garmisch i väster och Partenkirchen i öster. Järnvägen delar. OS-stadion och hoppbackar i Partenkirchen.

I morgon tänker jag lämna Tyskland, ca 13 km återstår av de totalt ca 939 det är mellan Kiel och Griesen (sista ort i Ty). Österrike väntar och första egentliga passet, Fernpass, ska trampas. 


Harald


14.05.2015 07:35

14 maj - Garmisch - Partenkirchen

14 maj - Garmisch - Partenkirchen (GAP*)


En jättes teaterkuliss. Först från OS-stadions topp. Sedan ca 3 mil söderut innan jag med god fart rullade serpentinbacken ner i Wolfratshausen. Där för övrigt en god laxsalladslunch intogs på trottoarserveringen. Allt närmare, allt högre. Påminner om ett tusenbitarspussel. Sent igår kväll ett våldsamt åskväder bakom bergen, söder om GAP. Bergen då svarta siluetter framför blixtljuset. Vaknade i natten av att någon/något bankade på  taket.  Hagel och störtregn. 

Började dagen med att leta nyckel. Har varit extremt noga med att hålla reda på sakerna. Men borta när jag skulle låsa upp cykeln.Tömde ALLT. Reservnycklarna räddningen. När jag skulle skölja upp långa springbyxorna skramlade det till. Nycklarna hade fastnat inne byxorna.

Deltog under dagen i ett par race. Börjar med att jag blir omkörd av hurtbulle på träningscykel. Utan packning. Slutar ofta med att min medtävlare ska en annan väg. Ibland några ord om mål och mening.

Sista 21 km in till GAP blev  en grushistoria. Först grovkornigt, hoppigt, långsamt. Sedan slät, fin skogsväg som mynnade ut i  Farchants (strax söder om GAP) golfbana. Engagerade sedan en stor del befolkningen i att hjälpa mig hitta DJH... Flera visste inte vad jugendherberge var/är. Mycket fint DJH för övrigt, med intensivt hjälpsam receptionist. 


Harald

*) GAP står det på bilarna här. Gap är också en fransk alpstad.


2015-04-24 Stockholm

Bildgalleri: Blogg Island

Bildgalleriet är tomt.

Kontakt

Harald Haggärde

harald.haggarde@telia.com

Mors backe 5
414 67 Göteborg

Sök på hemsidan

Bild använd under Creative Commons från Valerii9116  © 2015 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode