Blogg

04.05.2015 22:35

2 maj

2 maj - Skytteföreningarnas dag

Så i alla fall i trakterna runt Hamburg. Ett imponerande långt tåg, det måste ha varit något tusental, medlemmar i lokala skytteföreningar, marscherade genom centrum. Kanske inte marscherade men gick i  takt. Infogade här och var i ledet gick blåsorkestrar. På frågan varför just 2 maj fick jag inget bra svar. Bara att den här formen är relativt ny, mindre än 10 år.

Mycket folk på stan oavsett paraden.

Något att äta innan natten förde mig till U-Bahn St Pauli. Många andra tycktes drivna av samma tanke. Vilket folkliv! Inte var det hemmamatch på HCVs arena alldeles intill. Nej, roa sig på Reeperbahn. En kö hade i ena ändan nyblivna biljettinnehavare till en kriminalteater.  Hela gatan var en enda kö - eller två,  en åt vardera hållet.

I mitt rum råder febril aktivitet. Rumskompisarna, fyra 20-åriga damer skulle göra stan, dvs Reeperbahn. Kl 3.50 var de tilllbaka, smygande sig i säng. Snyggt. Den femte damen i rummet föreslog en kopp te i baren istället. Gymnasielärare från Hessen/ Kassel och skulle jobba ett par dagar i Hamburg. Lärare i religion och i "sömnad och stil". Logi utlovat om jag har vägarna förbi..

04.05.2015 22:06

4 maj

Regn i  natt. Vaknade av en  gök utanför fönstret. Klarblå himmel. Strax söderut ligger Bergen och Bergen-Belsen, koncentrationsläger, där, bland många andra, Anne Frank mördades.

Stannade en stund där avlastningen skedde, följde deras väg och stannade åter där lägret var beläget, "Gedänkstätte Bergen-Belsen". Strax norr därom ett jätteområde för NATO-militär. Fin cykling i motvind - varje meter måste erövras - och god värme. Får se en hel del tyskt jordbruk på stora plana effektiva fält. Potatis (tror jag) odlas i upphöjda jordrader vilket måste både ge värme åt grödorna, kontrollerat lagom fuktiga och göra dem lättskördade. Hyvla av jordraden, skaka bort jorden.

Receptionistens rekommendationer gällande mat resulterade i en mycket god baccalao på en portugisisk restaurant i stadsdelen Linden i västra Hannover. En stadsdel som klarade sig undan centrala stans jämna-med-marken-bombningar 1943-44. Därför finns äldre bebyggelse kvar och i takt med höjd grad av hiphet (?) stiger priser och  efterfrågan bekant mönster också på annat håll. Ett par bilder läggs så småningom ut.

04.05.2015 22:00

3 maj

3 maj-  Müden

Under Elbe. Med hiss tar man sig drygt 20 m under vattenytan för att sedan cykla ungefär 400 m och mötas av en ny hiss. Stor ingenjörskonst när den byggdes (se bilder).  Just där börjar något nytt. Vägskyltningen har varit nästan så bra man kan önska. Nu var den obefintlig eller direkt vilseledande i all byggande och nydaning. En trappa nedåt, jag ombads leda cykeln, ändade i en betongvägg. Nästa försök slutade vid kajkanten till en hamnbassäng. Några fanns att fråga -  inte en aning om hur man tar sig mot Hannover. Inte heller min GPS eller ADAC gick att lita på  bland hamnbassängerna. Då kom hjälpen. Han skulle 15 km söderut, min väg.

Närmare Lüneburger Heide ett mera kuperat landskap, kombinerat med kraftig motvind av "Vättern-runt-2014"-karaktär och bitvis grusväg innebar låg hastighet bland liljekonvaljer och taltrastar, ormvråkar och stork. Utöver vinden en fin dag med många medcyklister av olika slag. Och motorcyklister, både snabba och långsamma.

Jonas, 2 år, vandrarhemsgäst fån München och nu kompis, fastnade genast för mina "Hosen", ett därefter återkommande samtalsämne oss emellan, också sedan jag bytt till andra byxor. Utöver Jonas med familj bara ett fåtal nattgäster i detta stora Jugendherberge.

Strax intill här ligger Fassberg, ett av flera centra  i den luftbro som byggdes upp mellan Västtyskland och Västberlin under den så kallade Berlinblockaden 1948-49. Mat, läkemedel och kol flögs in. Den 12 maj 1949 var blockaden över, då hade 280 000 flygtransporter

genomförts. Dagligen ca 13 000 ton.

02.05.2015 07:41

1 maj -Kiel

Första fordonet iland. Fin morgon. Mycket stilla på stan. Sökte upp Nicolai-kirche,  som likt mycket annat bombades till ruiner under 2:a världskriget -  och också likt mycket annat återuppbyggts. Utanför kyrkan står skulpturen "Geistkämpfer" (Ernst Barlach) som symboliserar andens seger över materien. Skulpturen ogillades av nazisterna och höggs sönder. Men delarna hittades och skulpturen sattes ihop igen.

På väg ut från Kiel blev jag omkörd av en ung man på en Trek-cykel. Vi bildade lag och växeldrog - nåja, mest han - ca 20 km innan våra vägar skiljdes. Mycket är välordnat i detta land. Cykelbanorna t ex. I början släta som parkettgolv. Senare också asfalt av den typ  som är vanlig i många svenska kommuner. Eller plattlagda... Då valde jag den släta asfalt bilarna fick köra på. Slående är dessa långa raksträckor.

GPSn fungerar utmärkt (men drar ström) och ledde mig till vandrarhemmets entre'.

Samtidigt samlades alldeles intill stora skaror 1:a-maj-demonstranter. Talen,  musiken och demonstranternas slagord "genljöd över nejden" runt Landungsbrücken.

Strax efteråt ett annat ljud, ett enormt kryssningsfartyg lämnade hamnen under det att fartygets mistlurar spelade en melodi med sådan volym att hela tillvaron vibrerade. Allt lätt att följa från vandrarhemmets altan.

Funderar pa att stanna ytterligare en natt för att se lite mer av Hamburg...

01.05.2015 06:30

Valborg

2015-04-30 Valborgsmässoafton

Första etappen gick fint, rullade nedför Mors backe, därefter svagt uppför till Col de Ekedalsgatan innan det åter bär nedåt förbi Vänmötet, Mariaplan och Dalheimers. Ställde mig i Mercedeskön, anmälde min närvaro,  cyklade ombord samt sökte upp hytt 9440 med fin havsutsikt. Ca 1,5 km.

Cykeln står bland långtradare och Harley Davidson-motorcyklar (har inte sett några västar med uppseendeväckande ryggtext). Av TVns många kanaler väljer jag snooker-VM (!!) efter en diskussion på NRK om Norges möjligheter att ta emot 10000 flyktingar. Goda, ansåg flera och jämförde med  hur smidigt de ca 60000 utländska gästarbetarna (läs svenska ungdomar) både fått någonstans att bo och funnit sig väl tillrätta. I förhållande till problemets art, sades det, tycks dock Norges regering, och flera andra, vara tämligen obekymrade. Någon sa sig vara osäker på om Libanon hade erbjudit 1,5 miljoner syriska  flyktingar plats i landet. Det fanns inget alternativ. Har Norge - och andra länder - något alternativ?

Innan avfärd tvingades jag ta ett beslut om packningen. Tältet, mitt fina enmans Hillebergs, togs ur packväskan liksom liggunderlag och det lilla gasolköket. Kikaren också. Men kameran är kvar. Minimalt med kläder, tycker jag, men det blir rätt många kg ändå (ca 18).

28.04.2015 16:54

Test idag

Med all packning på plats i de fyra cykelväskorna körde jag de 54 km det blir Mors backe - Särö tur och retur.  Fin tur som så ofta. Och motvind både ut och hem. Ganska slätt så jag avslutade med att ta mig upp till fågeldammen i Slottsskogen. Cykeln kändes stabil och bra. Tyngre? Visst, men det gick att trampa på bra ändå. Behöver nog inte lasta ur något. Se https://runmeter.com/6cacc780f38ee4f8/Cycle-20150428-1149?v=1 . Snittfart strax under 25 km/h.

27.04.2015 05:48

Utsiktsbyte...

En natt på Skeppsholmens vandrarhem med fin miljö runt om. Sista natten högst upp i Aspudden, i Emmas, Björns och Bettys lilla penthouse med milsvid utsikt över nästan hela stan. Luftigt och mycket fint!

Idag Vasamuseet. Guidad visning om bl a skeppets kanoner och deras kapacitet och syfte - att utan problem slå hål på 60 cm ekträ och att skada så lite som möjligt men göra skeppet manöverodugligt. Och därmed bli ett värdefullt krigsbyte. Fint museum om en kolossal missräkning.

I vår iver att samla utsikter var vi tvungna att också ta hissen upp i Kaknästornet, 155 m över mark, innan SJ Intercity tog oss tillbaka till Göteborg.

25.04.2015 06:22

Stockholm, Skeppsholmen

Blått morgonljus över Gamla stan, fin utsikt från rummet. Alla snusar i nypressade lakan. Promenerade från Centralen igår. Intensiv guidning – Stadshuset, Rosenbad, Strömmen, Riksdagen, Sagerska, skrattmåsar, gråhäger, Operan... Röda mattan utrullad vid Grand hotell – Let’s dance-gänget på gång, Ingemar Stenmark. Kvällsmat och godnatt. Alla nöjda.

Idag gränderna i Gamla stan och ”Ronja Rövardotter” på Stadsteatern samt Drottninggatan efter N:s önskan.

23.04.2015 07:30

Med Trek Crossfit Ltd söderut...

Blogg låter pretentiöst. Mera ett sätt att följa. Du kan läsa nya inlägg via RSS feed.

Redan publicerat men...

Under några veckor framåt med början Valborgsmässoafton, 30 april 2015, kommer jag att här skriva några rader eller korta texter om det jag ser och upplever från cykelsadeln medan jag trampar söderut. Hur mycket skrivet det blir vet jag inte men tid att fundera bör jag få. Min tanke och planering är att ta mig genom Tyskland via Hamburg, Hannover, Kassel, Nürnberg, München - inte på A7/E45 - in i västra Österrike och vidare till Schweiz. Några alppass tycker jag skulle vara roligt att ta. En förmiddag upp och 20 minuter ner. Det är ca 90 mil bara genom Tyskland...  Via ADAC (svensk motsvarighet heter KAK men ADAC är "bredare", vänder sig t ex också till cyklister) har jag fått tillgång till digitala kartor med förslag på cykelvägar i Tyskland och dess grannländer - Fahrrad Touren Navigator 2014. Imponerande till innehåll och form men kräver tillgång till laddad iPhone.

Varför nu detta, att cykla söderut? För att det är möjligt. Jag har länge i tankarna sett mig cykla söderut med solen i ansiktet och avståndet i benen och baken. Genom Tyskland har jag ju ju åkt några gånger, ofta i den korridor genom åker och skog som kallas Autobahn. Effektivt som mycket annat i detta land. Nu hoppas jag se människor, landskap och samhällen i ett annat tempo. Helst hade jag ändå gjort det med min snabba cykel, Bianchin, men det hade krävt följebil. Jag vill också passa på medan förhoppningsvis knän och ork räcker till.

Trek Crossfit Ltd? Det är min cykel (se bildgalleri). Något kraftigare än min Bianchi men ändå en cykel att tramåpa på med, också med packning , hoppas jag. Nu utrustad med pakethållare och s k lowrider, för packväskor fram samt hållare för iPhone för orienteringens skull. Bagaget har minimerats så långt jag klarat av och för balansens skull fördelats på fyra väskor. Frågan om tält och sovsäck eller Jugendherbergen och "Zimmer frei" har noga funderats på. Just nu ligger tält inte i packningen. Trots det ca 12 kg.

Från början tänkte jag cykla genom Halland och Skåne men har nu bokat sovhytt på Stenas Tysklandsfärja på Valborgsmässoafton, ankomst Kiel 1 maj kl 09.00. Vägen till Europa och kontinenten är inte lång, ca 1,5 km. Mjukstart kan det kallas.

2015-04-22

Mors backe 5
414 67 Göteborg

Sök på hemsidan

Bild använd under Creative Commons från Valerii9116  © 2015 All rights reserved.